"Insert Your Deep Quote Here"

I denna blogg kommer jag redogöra för ett konstprojekt i Bild.

Artemisia Gentileschi

Kategori: Allmänt

Artemisia Gentileschi, självporträtt, ta en selfie sen måla på duk och shit ayyy
 
Jag har valt att inspireras av Artemisia Gentileschi som är en italiensk målare under barock-eran och en av sin tids mest kända konstnärer. Hon var dotter till Orazio Gentileschi som var en framgångsrik konstnär. Hon lärdes upp av honom så fort hon lärde sig hålla i en pensel och hon lärde sig läsa och skriva först i vuxen ålder. Hennes mest kända verk är Judith halshugger Holofernes, som är hennes tolkning och bearbetning av den apokryfiska Judiths Bok. Hon målade det här verket under den mest turbulenta perioden i hennes liv, då hennes lärare Agostino Tassi våldtog henne som nittonåring och hon tvingades genomlida en sju måndader lång rättegång där hon fick utstå anklagelser om promiskuitet, tortyr med tumskruvar och ingående gynekologiska undersökningar för att "försäkra sig om att hon inte ljög". Tassi blev till slut dömd, men fick bara ett års fängelsestraff. 
 
Judiths bok är en berättelse om hur den judiska kvinnan Judith räddar sitt folk genom att förföra och sedan döda härföraren Holofernes och har betraktats som en symbol för kvinnlig stryka och politiskt mod. Gentileschi inspirerades av Caravaggios version av Judith halshugger Holofernes men ansåg att den fick det hela att se lättare ut än det var och att den inte riktigt fick fram styrkan och dramatiken. Hon målade sin version under de sju månaderna som rättegången pågick. 
 
 
Det här är Caravaggios version av berättelsen.
 
 
Och det här är Gentileschis version. Jag gillar verkligen just det här verket eftersom den är så mycket verkligare än Caravaggios sätt att måla den på. I Gentileschis version så hållet Judith sin kropp så långt bort från Holofernes för att undvika att få något av det sprutande blodet på sig medan hon långsamt skär av halsen på honom. Man kan se hur hon kavlat upp hennes ärmar som är mycket kraftigare än hur Caravaggio hade målat de och man kan se beslutsamheten i hennes ögon. 
 
Det som kännetecknar Gentileschis verk är de kraftfulla och lidelsefulla scener, vars psykologiska element träffande stegras till dramatik. I Neapel, där hon fyttade tillsammans med sin man, målade hon däremot, påverkad av den där rådande stränga fromheten, så gott som uteslutande konventionella och sakrala bilder.
 
Det här är ett annat verk som jag gillar, Judith och hennes jungfru. 
 
Jag gillar fokuset på detaljer och det hårda ljuset som ger det hela en mer dramatisk känsla. Man kan se Holofernes huvud i korgen och deras vaksamma sätt att lyssna efter faror.
 
 
 

 
 
 
 
Kommentera inlägget här: